torstai 15. joulukuuta 2011

Malmö 12.11.2011

Kovin kattavaa Malmön matkailupostausta tästä ei ole luvassa, mutta muutama kiva paikka ehdittiin lyhyessä ajassa käydä katsomassa.

Matkaan siis lähdettiin puhtaasti vaununhakureissulle. Työpaikalta ei ylimääräisiä vapaita herunut, joten reissu piti suorittaa viikonlopun aikana. Saatiin suureksi helpotukseksi lastenhoitoapuun appivanhemmat ja todettiinkin, että ei olisi matkasta tullut mitään lasten kanssa, sen verran tiukka aikataulu oli.

Noustiin laivaan perjantai-iltana Turusta, mutta mitään risteilymeininkiä ei oltu siellä harrastamassa. Suoraan nukkumaan, että oltiin aamulla tikkana 6.30 ulkona laivasta ja lähdettiin paahtamaan kohti Malmötä. Taidettiinpa pysähtyä kerran matkan aikana Mäkissä (ahh, Egg McMuffin, kerrankin olin oikeaan aikaan liikkeellä) ja pari kertaa kylmäasemalla tankkaamassa. Oltiinkin arvioitua aiemmin perillä Bilteman parkkiksella, jonne oltiin vaunun myyjän kanssa sovittu treffit. Kauaa ei jouduttu odottelemaan, mutta kaikenlaista pölistessä menikin tunti nopsaan. Hollantilainen myyjä oli myös rockabillymiehiä ja kutsui meitä kovasti Hollantiin heidän autokerhonsa juhliin. Toivottavasti päästään joku kerta!

Olin netistä etukäteen löytänyt kivan kitschihkön kaupan, jonka valikoima ei valitettavasti kaupassa ollut ihan yhtä laaja, mutta sain ihanan bambipurkin itselleni ostettua. Miss Juniversum, Davidshallsgatan 19. Bongasin toisella kulmalla ihanalta näyttävän liikkeen/leipomon ja olihan sitäkin käytävä pällistelemässä. Myöhään iltapäivällä tiskit alkoivat olla tyhjät, mutta valitsin ensimmäistä kertaa eläissäni maisteltavaksi muutaman erilaisen macaronin. Suosittelen appelsiinia, oli herkkua! Ultimate Cake, Kärleksgatan 3 C.

Muuten käveltiin vaan vähän ympäriinsä ja poikettiin mukavassa sisustuskaupassa, joka oli jonkun talon kulmalla ja sinne mentiin portaita ylös. Ohjeet on turhan huonot, mutta löytyy kyllä. Tykkäsin kaupungista ja olisi ollut kiva ehtiä viettää siellä vaikka edes yksi yö. Myös sillan ylitys Kööpenhaminaan olisi houkutellut. Syömässä käytiin Los Arcosissa, meksikolaisessa ravintolassa, Ostra Ronneholmsvagen 3. Annos oli valtava, paikka kohtuuhintainen ja palvelu toimi englanniksikin. Jopa quacamolesta välittämätön mies piti siitä. Olisikohan ollut jopa itsetehtyä?!

Ja sitten suurin suosikkini Ruotsin reissuilla, Maxi ICA. Valtavat valikoimat luomutuotteita! Tämmöinen viherpiipertäjähän menee ihan sekaisin ja haalii kaikkea kuin viimeistä päivää. Valitettavasti en osannut silti tarpeeksi hamstrata, kun suunnilleen kaikki on nyt jo syöty. Ja löytyihän sieltä jotain kivaa jouluhilpetööriäkin sisustuslehtien lisäksi.

Takaisin Tukholman liepeille ajeltiinkin sitten yötä myöten. Kello taisi olla noin kaksi, kun parkkeerattiin sopivan 24h-huoltsikan pihaan. Unta kuulaan kylmässä vaunussa vajaat neljä tuntia ja sitten satamaan odottelemaan laivaan pääsyä. Onneksi oli makuupussit, peitot ja tyynyt matkassa, koska yöllä oli jopa muutama pakkasaste. Laivaan oltiin varattu kämäinen q-hytti, koska arvattiin ettei tien varressa paljon ehdi nukkua. Nukuttiin niin kauan kuin nukutti ja sitten käytiin pällistelemässä laivaa. Oltiin varmasti huonoimmat matkustajat ever, kun ei ostettu kumpaankaan suuntaan mennessä oikein mitään. Meillä oli kylmälaukku ja eväät. :D ICAsta sai hyvää pastasalaattia ja patonkia ja sillä eli hienosti kotimatkan.

Pieni paljastus tähän loppuun, ensi vuonna tulossa uusi Dublinin reissu, tällä kertaa meidän mahtavan kaveriporukan kanssa. Tällä hetkellä matkaan on lähdössä kuusi, mutta tilanne elää ja saas nähdä montako kymmentä meitä sitten loppujen lopuksi lähtee Irlantia valloittamaan. Ajankohta on marraskuun alku. Hostellista on kuuden hengen huone varattu ja American Idiot-musikaalin liput ostettu.