torstai 18. heinäkuuta 2013

Asuntovaunuilua Raumalla

Tänä kesänä vaunu on saanut odotella käyttöä. Yhtenä vapaana viikonloppuna satoi niin paljon vettä, että vaunuilusuunnitelmat päätettiin unohtaa ja useimmat muut viikonloput olen viettänyt enemmän ja vähemmän töiden parissa.

Nyt sitten viimein päästiin koko porukalla koiraa myöten muistelemaan karavaanarielämää. Päätettiin ettei lähdetä kovin kauas eikä viitsitä vaihtaa leirintäaluettakaan joka päivä. Niinpä päädyimme Rauman Poroholmaan.

Poroholma sijaitsee ihanalla paikalla meren rannalla, levittyen lahdelman reunalle. Vastapäisellä rannalla on vapaassa käytössä oleva maauimala, jossa ainakin meidän isommat lapset viihtyivät mainiosti kylmästä merivedestä huolimatta. Alueella on kaunis purjelaiva, joka tarjoilee päivittäin vaihtuvan lounaan kohtuulliseen hintaan. Sieltä pääsee myös useamman kerran päivässä hyppäämään katujunan kyytiin, jonka tunnin kestävä kiertoajelu vie tutustumaan Vanhaan Raumaan. Myös vesibussit Kylmäpihlajan majakkasaareen lähtevät täältä. Tekemistä siis riittää.
Kaikesta hienosta huolimatta meidän makuun Poroholma oli ehkä vähän liian vilkas alue. Siellä ei ole osoitettuja paikkoja, vaan jokainen pysäköi mihin tykkää. Tästä johtuen meidänkin kylkeen oli liimautunut toinen vaunu poissaollessamme. Osaan vaunuista sähkö otettiin pylväistä, mutta osaan ne piti ottaa jatkojohtovirityksistä, joita meni missä sattuu.
Varsinkin viikonloppuillat ovat äänekkäitä, alueen terassilta kuuluu epävireinen karaoke melkoisen myöhään. Joidenkin matkailijoiden lomailuun kuuluu myös runsas alkoholinkäyttö, joka osaltaan aiheuttaa epämiellyttäviä tilanteita. Tämä suomalainen tapa oli jotenkin päässyt meiltä lähinnä rajojen ulkopuolella vaunuilevilta unohtumaan.

Ensimmäinen päivä yritettiin ottaa rauhallisesti vaunulla grillaten ja lähimaastossa kuljeskellen. Toisena päivänä sitten suunnattiin Poriin, kun pelkkä möllötys ei oikein luonnistunut.
Porin Kirjurinluodolla on aivan mahtava, suuri leikkialue lapsille. On Pelle Hermannin leikkipuisto, Angry Birds-leikkialue, iso merirosvolaiva ja eri-ikäisille lapsille suunnatut omat vempeleensä. Myös liikennepuisto löytyy!

Niiden lisäksi Porissa on joukko kirpputoreja, joista lapsiperheet voivat tehdä löytöjä. Me ei ehditty tällä kertaa tutkimaan kuin kaksi, mutta toivottavasti lähiaikoina päästään käymään muutamassa lisää. Tässäpä kokeillut:
Porin jättilöytökirppis, Vähäraumantie 42
Paanakedonkadun Superkirppis, Paanakedonkatu 20.
Jälkimmäiselle suositteluni, suuri ja valoisa paikka, paljon siistiä tavaraa!

Sillä aikaa kun mies ja vanhimmaisemme kävivät levykaupassa, me muut istuksimme aikamme vastapäisessä kirkkopuistossa ja lopulta tylsistyneinä lähdimme tutkailemaan kirkkoa lähempää. Keski-Porin kirkko on auki uteliaille muistaakseni ihan päivittäin ja mekin vain kävelimme ovesta sisään. Olihan 150-vuotias kirkko vaikuttava näky. Varsinkin kaariholvikatto tähtineen oli kaunis!

Lauantaina meidän oli tarkoitus lähteä vesibussilla Kylmäpihlajan majakkasaareen, mutta hinta osoittautui melkoisen suolaiseksi. Koko porukalta yli 100 euroa oli sellainen summa, että se päätettiin käyttää johonkin muuhun. Halvemmalla olisi päässyt vain kaksi kertaa päivässä kulkevalla laivalla, joka ei lähde leirintäalueelta vaan Syvänrauman satamasta. Missattiin aamulähtö, eikä haluttu olla koko iltaa poissa vaunulta. Niinpä majakka jäi tällä kertaa näkemättä.
Oltiin kuitenkin huomattu tienvarressa ruskeita majakkakylttejä ja lähdettiin niiden perässä ajelemaan. Ensin päädyimme jonnekin todella keskelle pusikkoa, kun seurasimme Linnamäki-kylttejä jonkin linnan näkemisen toivossa. Periltä löytyi heinikoitunut kukkula, jolla sijaitsi 1300-luvulla linna. Et jää mistään paitsi, vaikka jättäisit vierailematta.
Toiseksi karautimme Vuojoen kartanoon. Toisessa kerroksessa oli alkamassa hääjuhlat, joten sinne ei päässyt ollenkaan, eikä alakerrassa ollut mitään ihmeellistä nähtävää. Ulkoapäin toki hieno kartano.

Näissä olikin kulttuuria kerrakseen yhdelle päivää ja auton nokka suunnattiin takaisin Raumalle päin. Edes vähän piti päästä kirppistelemään sinnekin ja kaksi kirppistä oli sopivasti aivan vierekkäin:
Kirpputori Nostalgia, Hakunintie 10
Ratamakasiini, Hakunintie 6

Ei oltu ihan hoksattu, että iltapäivällä kolmen jälkeen Vanha Rauma on sulkenut jo lähes kaikki ovensa. Puolensa siinäkin, kun saatiin kuljeskella melkoisen tyhjillä kujilla vanhoja taloja ihaillen. Juniori alkoi pian kovaan ääneen olla sitä mieltä, että päivä on täynnä ja ruokaa on saatava heti, niin jouduttiin pienen lenkin jälkeen luovuttamaan ja lähtemään takaisin leirintäalueelle ruuanlaittohommiin.

Mitä tuli reissulla todettua? Tavallinen karavaanarielo leirintäalueella möllötellen ei sovi meille, jotain nähtävää ja tekemistä täytyy löytyä. Muuten oli mukavaa käydä vähän matkailemassa, lähelläkin. Tietysti pian alkoi mieli kehittelemään pidempääkin reissua. Ehkä ensi kesänä?! Tanska olisi yksi erittäin varteenotettava vaihtoehto, kun edellisestä reissusta on jo muutama vuosi.

1. Mulla on kausipaikka Poroholmassa. En tiedä, missä vaununne oli, mutta oletan sen olleen jossakin respan lähistöllä. Itellä ollut siinä kahtena kesänä, mutta nyt vein vaunun lahdenpohjukkaan. Ja näillä kahdella paikalla on ISO ero! Tänä vuonna paikka on tosi rauhallinen. Ei kuulu karaoket ym äänet sinne ja musta tuntuu, että siellä päin muutenkin "juhlitaan" vaunuillakin enempi. Ja paikasta - Poroholmassa pääsee itse valikoimaan paikkansa, mutta pitää ottaa huomioon turvallisuusmääräykset. Harmi jos joku ittensä ihan teiän kylkeen kiilannut. Raumalla löytyy tekemistä kyllä suht vähän sen jälkeen, kun kaupat sulkeutuvat. Upouusi liikennepuisto on lapsiperheiden mieleen sekä sateen sattuessa puuhakeskus Hauskis on tykätty. Nuo merireissut on hintavia juu. Vesitornista komiat näkymät ja jopa Olkiluoto näkyy sieltä.

1. Tämäpä sattumaa! Oltiin tosiaan siinä saunojen lähellä, koska meidän vaunuvanhuksessahan ei ole vessaa ja lasten kanssa huoltorakennuksen läheisyys on aina tarpeen.
      Sen takia tosiaan kritisoin tuota paikkojen vapaata valittavuutta, kun kaikki eivät samalla tavalla ehkä välitä etäisyydestä toiseen vaunuun.

2. Hei, voisitko toimittaa sähköpostiosoitteesi info at rpr.fi, tai voit kommentoida tässäkin tietysti. Haluaisin tiedustella saisimmeko käyttää joitain kuviasi maauimalan pelastusoperaatioon liittyen? Kiitos :)